Газоподібні палива
За фізичним станом горючі гази діляться на дві групи: стислі і зріджені. Якщо критична температура вуглеводнів нижче звичайних температур при експлуатації автомобілів, то їх застосовують у стиснутому вигляді, і якщо вище-то в зрідженому вигляді під тиском 1,5-2,0 МПа. p align="justify"> Вимоги до газоподібним палив:
забезпечення хорошого сумішоутворення;
висока калорійність горючої суміші;
відсутність корозії та корозійних зносів;
мінімальне утворення відкладень у впускному і випускному трактах;
збереження якості при зберіганні і транспортуванні;
низька вартість виробництва і транспортування.
Промисловість випускає СНД для автомобілів двох марок:
СПБТЗ - суміш пропану і бутану технічна зимова;
СПБТЛ - ... летняя.
До складу СНД додають спеціальні речовини (одорант), що мають сильний запах, тому що СНД не має ні барви не запаху, і виявити їх відплив складно. Для цієї мети використовують етилмеркаптан C2H4SH, має різкий неприємний запах, який відчувається вже при концентрації 0,19 м. на 1000 м 3 повітря.
Іноді відплив вдається визначити на слух або за допомогою приладів.
Експлуатаційні властивості автомобілів з газовими двигунами, що працюють на СНД, у порівнянні з автомобілями, які працюють на бензині, оцінюються наступним чином:
пускові якості до -5 В«З рівноцінні; при більш низьких температурах запуск холодного двигуна утруднений;
показники динамічності автомобіля погіршується на 5 ... 8%;
підвищується потужність і поліпшується паливна економічність двигунів, оскільки детонационная стійкість СНД вище (04 вище 100 одиниць), ніж у бензину, і можна форсувати двигун за ступенем стиснення;нижується токсичність відпрацьованих газів: по окису вуглецю - в 3 ... 4 рази, по окислам азоту - в 1,2 ... 2,0 рази, по вуглеводнях - в 1,2 ... 1,4 рази;
періодичність зміни масла збільшується в 2,0 ... 2,5 рази;
міжремонтний ресурс двигуна збільшується в 1,4 ... 2,0 рази;
трудомісткість ТО і Р зростає на 3 ... 5%, але ці витрати перекриваються економією від збільшення міжремонтного ресурсу двигунів.
В даний час випускаються газобалонні автомобілі двох типів: зі спеціальними двигунами, призначеними для роботи з СНД і мають резервну систему харчування для короткочасної роботи на бензині; з універсальними двигунами, допускають роботу як на СНД, так і на бензині (у автомобілів цієї групи потужність знижується приблизно на 10%).
Стислі гази. Основні компоненти - метан СН В», окис вуглецю СО і водень Нз. Отримують з горючих газів різного походження - природних, попутних нафтових, коксових та інших. Їх називають стиснутими природними газами або ЗПГ. Вміст метану в СПГ становить 40 ... 82%. Критична температура метану становить -82 В° С, тому без охолодження СПГ перевести в рідкий стан не можна. Існує дві марки СПГ - А і Б, які відрізняються вмістом метану та азоту
Газобалонні установки для СПГ розраховані на роботу при тиску 19,6 МПА. Балони для СПГ виготовляються товстостінними і мають велику масу. Так, батарея з 8 50-літрових балонів важить більше 0,5 т. Отже, істотно знижується вантажопідйомність автомобіля. Крім того пробіг автомобіля на одній заправці при роботі на СПГ в 2 рази менше, ніж на бензині. Більш перспективна кріогенна технологія зберігання СПГ в скрапленому вигляді. p align="justify"> Метан легше повітря, тому при витоках накопичується у верхній частині приміщення.
Метан має високу детонаційну стійкість, тому двигуни можна форсувати за ступенем стиснення.
СПГ запалюється в камері згоряння при температурі 635 ... 645 В° С, що значно вище температури займання бензину. Це ускладнює пуск двигуна, особливо при низьких температурах повітря. У той же час по небезпеці займання і пожароопасносности вони значно безпечніше бензину. p align="justify"> Переваги СПГ перед бензинами:
підвищується термін служби моторного масла в 2,0 ... 3,0 рази;
збільшується ресурс двигуна на 35 ... 40% внаслідок відсутності нагару на деталях циліндро-поршневої групи;
збільшується на 40% термін служби свічок запалювання;
на 90% знижується викид шкідливих речовин з відпрацьованими газами, особливо СО. Недоліки СПГ:
ціна автомобіля зростає приблизно на 27%;
трудомісткість ТО і ТР зростає на 7 ... 8;
потужність двигуна знижується на 18 ... 20%, час розгону збільшується на 24 ... 30%, мак
дальність їздки на одній заправці не перевищує 200 ... 250 км;
вантажопідйомність автомобіля знижується 9 ... 14%.
З урахуванням достоїнств і недоліків автомобілів, що працюють на СПГ, визначено область їх раціонального використання - перевезення у великих містах і прилеглих до них районах.
Однак в останні роки велика кількість водіїв скаржаться на неякісне паливо і небезпідставно турбуються за власний транспорт.
Джерело:
https://ukrbukva.net/page,4,35347-Avtomobil-nye-vidy-topliva-ego-vliyanie-na-dolgovechnost-DVS.html